Anual, mii de turiști străini vin la noi pentru a-și rezolva problemele medicale, întrucât în țările lor aceeași intervenție ar costa mult mai mult. Înainte de pandemie, aceștia lăsau circa 90 de milioane de lei, potrivit datelor furnizate de Institutul Național de Statistică. Anul trecut, ei au alimentat cu peste 151 de milioane de lei conturile Sănătății.
În același timp, interesul pentru turismul de shopping sau pentru cel legat de pelerinajele religioase a scăzut.
Creșterea nu este doar în privința sumelor care rămân în țară ci și ca număr de turiști.
Nu toți sunt neapărat pacienți ai spitalelor românești ci o parte sunt aparținători ai acestora. Evelina Popescu e din Canada, unde lucrează în IT&C. E originară din Bihor, e plecată de 20 de ani din țară, dar odată cu îmbolnăvirea și internarea mamei ei în spital, a revenit acasă pentru a-i fi alături. Ea este una din cei circa 5000 de turiști care au venit în scop medical în România.
Cert este însă că turismul medical a crescut puternic în ultimii ani în România, ajungând la peste 10% din numărul total al clienților hotelurilor din orașele mari, precum București, Sibiu și Cluj. Cei mai mulți vin pentru operații estetice, lucrări stomatologice, chirurgia obezității și wellness, potrivit studiilor făcute de operatori de turism din mediul privat. Acest tip de turism crește cu circa 30% în fiecare an, spun autorii studiului.
De asemenea, studiul a stabilit că cele mai căutate clinici sunt cele din București, Sibiu sau Cluj, fiind vizate centrele medicale private.
“La hotel vin și se cazează fie rudele pacienților în timpul operațiilor, fie ulterior pacienții, care se întorc în oraș pentru tratamentele și controalele postoperatorii. Un însoțitor stă minimum două zile în hotel, dar sunt unii care rămân și zece zile. Caută hoteluri economice, aflate în vecinătatea spitalelor. Sunt ancorați total în turismul medical, nu vizitează orașul și sunt captivi în hotel, unde mănâncă și apelează la toate serviciile posibile, de la spălătorie la taxi. Nu le arde de altceva. Stau toată ziua alături de pacient, la clinică ori la spital, iar seara se întorc și mănâncă la hotel”, adaugă Călin Ile, unul din autorii studiului.
Acest fenomen nu are loc în România, ci în toată Europa de Est
Timp de mulți ani, Gdansk, cel mai mare oraș de pe coasta Poloniei, a atras turiști străini datorită centrului său istoric ori a plajelor cu nisip din apropiere. Mai recent, turiștii au găsit un alt motiv pentru a călători acolo: clinicile dentare.
„Când am început acum 10 ani, eram aproape singura afacere de aici care viza pacienți internaționali”, spune Anna Sarzynska, proprietara Clinicii dentare Anna din centrul orașului Gdansk. „Astăzi aproape fiecare clinică din oraș își oferă serviciile străinilor”, scrie FT.
Doamna Sarzynska spune că aproximativ 80% dintre clienții săi provin din străinătate, în principal din Scandinavia, dar și din Marea Britanie și Irlanda. Ea a fost nevoită să facă angajări suplimentare pentru pacienți.
Turismul medical este în creștere în Europa Centrală și de Est cu 12-15% anual, potrivit PwC
Magdalena Rutkowska, proprietarul Medical Travel Partner, o companie de consultanță, lucrează în turismul medical din 2010 și a observat un interes sporit pentru investiții în acest sector.
„În fiecare lună primesc solicitări de la mai multe clinici noi care doresc să înceapă să ofere servicii pentru clienți internaționali ”, spune ea. Aproximativ 80% dintre clienții ei provin din străinătate.
Ungaria are, de asemenea, o reputație de specializare în servicii stomatologice pentru străini, în timp ce Cehia s-a dezvoltat puternic pe chirurgia cataractei. Polonia este bine cunoscută atât pentru chirurgii plastici, cât și pentru stomatologi.
„Această piață are un potențial foarte mare, dar nu este în întregime dezvoltată”, spune Szymon Piatkowski, șeful departamentului de consultanță medicală din Europa Centrală și de Est la PwC. „Regiunea s-a specializat în tratamente simple care nu necesită consultație prealabilă”, adaugă el.
Pacienții din Germania, Marea Britanie și țările nordice aleg de obicei tratamente cosmetice de o zi sau sejururi în spa-uri medicale, atrași de prețuri competitive care pot fi de două până la trei ori mai mici decât în țările lor de origine.
Tendința a fost intensificată de o directivă a UE, implementată în 2013, care permite pacienților să obțină tratament medical în orice stat membru care să poată fi rambursat dacă este acoperit de schemele naționale de asistență medicală.