radea are unul dintre cele mai moderne parcuri de tramvaie şi autobuze pentru transportul în comun, precum şi o linie nouă de tramvai, o raritate pentru România ultimelor decenii. În curând se vor investi zeci de milioane de euro în realizarea unui nou depou, iar autorităţile locale vor să mai acceseze bani europeni pentru noi tramvaie şi autobuze hibrid.
De câteva luni director plin al societăţii OTL, după ce timp de circa patru ani a fost director tehnic, Adrian Revnic (59 ani) spune că, în ciuda lucrărilor din oraş şi a blocajelor din trafic, societatea îşi doreşte să le dea clienţilor servicii mai bune, inclusiv prin soluţii smart, dintre care una va fi pusă la dispoziţia orădenilor în curând…
Un sfert dintre autobuze sunt noi
– Municipalitatea şi OTL au investit, mai ales din fonduri europene, în modernizarea parcului de autobuze şi tramvaie al oraşului. Cum arată astăzi? Cum l-aţi compara cu cel al altor oraşe?
– OTL are în total 110 autobuze, dintre care 22 noi, marca Mercedes. Dintre acestea, 16 sunt hibrid. Autobuzele noi reprezintă circa 20-25% din parcul cu care ieşim în fiecare zi pe traseu. Parcul de tramvaie este format din 20 Astra noi, cumpărate pe fonduri europene, 10 Siemens şi 30 Tatra cumpărate din Berlin după ce au fost modernizate. În momentul de faţă, avem cea mai nouă flotă la nivel naţional, cel puţin la nivel de tramvaie. Singurele oraşe cu care ne putem compara sunt Cluj-Napoca şi Bucureşti.
– Cât de mulţumit sunteţi de tramvaiele Astra şi de autobuzele hibrid Mercedes?
– Foarte mulţumiţi. La fel şi călătorii, mai puţin cei 5% care sunt întotdeauna nemulţumiţi. Sunt spaţioase, luminoase, au încălzire, aer condiţionat, wi-fi, prize USB pentru încărcarea telefoanelor…
Cu tramvaiul, spre Parcul Industrial
– În 2021 a fost finalizată o nouă linie de tramvaie în Oradea, investiţie rară, dacă nu unică, în ultimii ani în România. De ce a fost necesară?
– Prin deschiderea acestei linii am asigurat acces direct cu tramvaiul spre Universitate, atât din Rogerius, cât şi din Nufărul, am asigurat legături cu cartierele care se dezvoltă pe malul Peţei, cu obiective ca Sala Polivalentă şi viitorul stadion, dar am şi scurtat la circa 10 minute timpul în care un călător poate ajunge din Nufărul în Calea Aradului. Înainte, dura 45 de minute. Vrem să identificăm 3-4 direcţii pe care să repetăm această experienţă (n.r. – extinderea liniilor de tramvai). Una ar putea fi spre Parcul Industrial I.
– Câţi clienţi are OTL în Oradea şi ZMO?
– Avem undeva la 4 milioane de călătorii pe lună. În 2021 am vândut 83.500 de abonamente cu preţ întreg, cam la acelaşi nivel ca în 2020. Avem şi mulţi alţi clienţi care fie plătesc preţ redus, fie au gratuitate, cum e cazul elevilor.
– Se mai călătoreşte fără bilet în Oradea? Dar pe rutele între localităţi?
– Avem zilnic echipe de controlori pe trasee. Sunt anumite zone cu probleme, dar în general călătorii înţeleg, atât în Oradea, cât şi în zona metropolitană, că dacă nu-şi validează biletele sau nu-şi fac abonamente periclitează existenţa acelei linii.
Blocaje în trafic
– Cum a încheiat societatea de transport anul 2021? În 2020, din cauza pandemiei, vânzările scăzuseră cu 1,8 milioane euro…
– Vânzările au rămas la aproximativ acelaşi nivel ca în 2020, din cauza instabilităţii cauzate de pandemie. Azi e şcoală, mâine nu este, oamenii lucrează de acasă…
– Apar periodic reclamaţii legate de frecvenţele de circulaţie a tramvaielor şi autobuzelor în Oradea. Cum se asigură OTL că se evită aglomeraţia şi timpii mari de aşteptare?
– Cu ajutorul sistemelor noastre, ştim câţi călători circulă pe fiecare linie şi stabilim graficele de circulaţie. Din nefericire, apar blocaje în trafic din cauza celor care parchează neregulamentar, din cauza lucrărilor şi din lipsa benzilor dedicate pentru transportul în comun. Pe de altă parte, mai toate investiţiile care se fac acum în Oradea au în vedere planul de mobilitate urbană, care prevede crearea unor culoare pentru tramvaie.
– Cum veţi rezolva problema transportului în comun în 2022, căci, pe lângă lucrările deja în derulare în Nufărul şi în zona Pieţei Cetate, vor începe săpăturile la tunelurile din Piaţa Gojdu?
– Când se deschide orice şantier, constructorul trebuie să ofere o soluţie pentru ca OTL să-şi desfăşoare în continuare cursele de autobuz, chiar dacă pe un traseu deviat. Aşa se va întâmpla şi în acest caz. În plus, odată cu înfiinţarea noii linii de tramvai, se poate ajunge mai rapid dintr-o parte în alta a oraşului, cu evitarea centrului civic.
Tarifele rămân aceleaşi
– Luaţi în calcul majorarea tarifelor de călătorie, în contextul scumpirii energiei electrice şi a carburanţilor?
– Deocamdată, nu. Energia electrică o avem negociată la un tarif fix până în septembrie. La motorină am avut o creştere, însă facem un efort pentru păstrarea preţurilor la nivelul actual (n.r. – 3 lei o călătorie, 80 lei abonament întreg pe toate liniile).
– Avem, în bună măsură, tramvaie şi autobuze moderne. Cât de des se confruntă OTL cu vandalisme? Cine plăteşte paguba?
– Foarte des! Există câţiva tineri care, acoperiţi cu măşti şi căciuli, vandalizează sistematic tramvaiele şi autobuzele cu sprayuri şi markere, în timpul călătoriei. Mai mult, avem staţii vandalizate – se sparg pereţii de sticlă, coşurile de gunoi. Am avut şi situaţii în care s-a aruncat cu pietre în parbrize. Am depus plângeri, dar deocamdată OTL suportă pagubele. Tramvaiele Astra nu au fost vandalizate, dar acolo avem altă problemă: şoferii care nu respectă regulile de circulaţie. Au fost mai multe tamponări, iar în 99% dintre cazuri şoferii autoturismelor au fost vinovaţi.
Mai multe autobuze noi
– Care sunt priorităţile OTL în anii ce vin?
– Vrem să creştem calitatea serviciilor şi să continuăm modernizarea parcului auto şi de tramvaie. Se discută despre 50-60 de autobuze şi 10 tramvaie noi, pe care Primăria să le achiziţioneze pe bani europeni. Depoul actual de tramvaie va fi complet schimbat şi adaptat noilor garnituri. De asemenea, autobaza şi sediul OTL vor fi relocate în Parcul Industrial II, unde va fi amenajată o autobază modernă, adaptată şi autobuzelor hibrid. Cum zona Atelierelor s-a transformat în zonă rezidenţială, traficul la anumite ore este infernal, ceea ce îngreunează ieşirea autobuzelor pe trasee.
– Dar pentru 2022?
– În curând, toate staţiile vor fi dotate cu panouri informative. De asemenea, călătorii vor avea la dispoziţie o aplicaţie a OTL pentru smartphone, cu ajutorul căreia vor vedea unde se află în timp real autobuzele şi tramvaiele de pe trasee, în câte minute vor ajunge mijloacele de transport în cea mai apropiată staţie de ei, precum şi variante de traseu pentru a ajunge dintr-un punct în altul al oraşului. Sistemul este în probe.
Vocea străzii
Cum catalogați transportul public din Oradea? Ce ar trebui schimbat?
Unii lucrăm sâmbăta și duminica, iar atunci intervalul orar între tramvaie este destul de mare. În schimb, adevărul este că sunt curate.
Diana Borta
Ca să ajungi din Ioșia la Gară cu OTL îți ia o oră, la fel dacă mergi pe jos. Problema este viteza mijloacelor de transport în comun.
Alexandru Oros
Eu sunt foarte mulțumită. Sper că atunci când va funcționa iar linia de tramvai din Nufărul nu se va micșora frecvența.
Ileana Dornauer
Să dea căldură iarna, la orele de debut, pentru cei care mergem la muncă devreme. În rest, sunt mulțumit de condițiile OTL.
Adrian Popovici
Folosesc zilnic tramvaiul și dau nota 9 transportului public. Mi s-ar părea utilă o linie de tramvai spre Episcopia, zonă tot mai populată.
Nina
În tramvaiele galbene, nu poți urca singură cu căruciorul, uneori aștept câte 3-4 tramvaie. Și pe multe scrie doar numărul, nu și traseul.
Ramona Dragomir
Știre preluată de pe ebihoreanul.ro